Sorstalanság
Kohtalottomuus / Fateless – ikuisesti merkitty / Mannen utan öde / Fateless
Unkari/Iso-Britannia/Saksa/Israel 2005. Tuotantoyhtiöt: EuroArts Entertainment, H20 Motion Pictures, Hungarian Motion Picture Ltd., Magic Media Inc., Renegade Films. Tuotannonjohto: András Hamori. Tuottajat: Peter Barbalics, Ildiko Kemeny ja Jonathan Olsberg. Ohjaus: Lajos Koltai. Käsikirjoitus: Imre Kertész romaanistaan (1975, suom. 2003 Outi Hassi / Otava). Kuvaus: Gyula Pados. Kuvasuunnittelu: Tibor Lázár. Lavastus: Miklós Molnár, Tibor Lázár (production design), Zsuzsanna Borvendég, Natalja Meier (art direction). Erikoistehosteet: Ferenc Ormos, Multifilm Kft. Puvut: Györgyi Szakács. Ehostus: Kati Jakots, Balázs Novak. Musiikki: Ennio Morricone. Leikkaus: Hajnal Sellô. Ääni: Christian Conrad. Pääosissa: Marcell Nagy (György Köves), Àron Dimény (Bandi Citrom), József Gyabronka, Endre Harkanyi (vanha Kollmann), Bèla Dora, Zsolt Dèr (Rozi), András M. Kecskés (Finn), Dani Szábo (Moskovich), Bálint Péntek (kaunis poika), János Ban (isä), Judit Schell (äitipuoli), Adám Rajhona (herra Steiner), György Barko (herra Fleischmann), Daniel Craig (amerikkalainen kersantti), György Gazso (herra Sütö). Helsingin ensiesitys: 7.4.2006 Bio City, maahantuoja: Kamras Film Group Oy – VET 202538 – K11 – 3885 m / 142 min
Sorstalanság on aiemmin kuvaajana mainetta keränneen Lajos Koltain esikoisohjaama, vahvasti tunteisiin vaikuttava kuvaus 14-vuotiaasta juutalaisesta unkarilaispojasta, joka joutuu natsien keskitysleireille. Tarina pohjautuu Nobel-palkitun Imre Kertészin vuonna 1975 ilmestyneeseen osittain omaelämäkerralliseen romaaniin, jonka hän itse muokkasi teoksensa pohjalta elokuvakäsikirjoitukseksi.
Alussa György-pojan isä lähtee työleirille. Sukulaiset ja ystävät kokoontuvat häntä saattamaan. Kaikilla on keltainen tähti rintapielessään. Pian tämä koskettavan jäähyväistilaisuuden jälkeen György lähtee bussilla töihin. Hänet ja lukuisat muut tähditetyt sijoitetaan talliin odottamaan junaa, joka vie heidät Auschwitziin. Edessä on helvetti, alituinen taistelu olemassaolosta ja henkiinjäämisestä. Erityisesti jää mieleen jakso, jossa György hankkii itselleen ylimääräistä ravintoa, kun vieressä makaava vankivainaja muka nukkuu. Lopussa päähenkilö toteaa, ettei hänellä ole enää tunteita. Tuleva mahdollinen onni neuvosto-Unkarissa maistuu ansalta.
Ohjaaja Koltai on jakanut elokuvansa impressionistisiin kohtauksiin, jotka päättyvät himmennykseen, valkokankaan mustumiseen. Näiden toistuminen ja rytmi tuo elokuvaan hypnoottisen ja jotenkin äärimmäisen pehmeän tunnun, joka luo tehokkaan kontrastin itse tapahtumien äärimmäiselle kovuudelle. Luunvalkoinen ja tuhkanharmaa hallitsevat keskitysleirikohtauksia ja vankien kasvot katsovat kuin kaivon pohjalta. Elokuvan visuaalinen maailma on hätkähdyttävä ja sen ytimessä on inhimillisen kokemuksen säilyminen historian murskaavan saappaankoron alla.
Parhaimpien holokaustielokuvien joukkoon lukeutuvan teoksen kaihoisan musiikin on säveltänyt mestari Ennio Morricone ja sivuroolissa nähdään näyttelijäkaartin kansainvälisesti tunnetuimpana kasvona sittemmin 007-elokuvien James Bondina muistettava Daniel Craig.
– Eri lähteiden, lähinnä Antti Lindqvistin (14/2006, Seura) ja Tero Vainion (Kaleva, 12.10.2006) mukaan Otto Suuronen (24.10.2007, julkaistu Suomen elokuva-arkiston esitteenä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti