Luotan kyllä, että KAVIn
esitystoiminta jatkuu Kino Reginassakin yhtä tasokkaana kuin Orionissa, mutta vanhan art deco -salin tunnelma on menetetty
uuden kirjaston kulmanurkkauksessa.
Hyvä asia on tietysti se, että Kino Regina
on rakennettu esteettömyysasiat huomioiden ja teatterin sijainti on mitä parhain myös uusille elokuvan ystäville (Oodi sijaitsee oivalla keskustapaikalla Musiikkitalon ja Kiasman välissä). Ensimmäistä kertaa elokuva-arkiston esitystoiminnan historiassa KAVIn on mahdollista esittää omassa teatterissaan mm. 70-millisiä elokuvia ja cinemascope-elokuvia formaatin edellyttämällä tavalla.
En voi kuitenkaan olla ajattelematta sitä, kuinka vahvasti suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuuripolitiikassa (onko sellaista?) rakennetaan ennemmin uutta ja hetkellisesti zeitgestiin sopivaa kuin säilytetään ja entisöidään vanhaa (ja täysin toimivaa). Suomalaisen elokuvahistorian järisyttävän puutteellisesta arvostuksesta muistuttaa se, että KAVIn Elävän kuvan museon annettiin näivettyä. Naapurimaassa Virossakin on toisin, sillä Tallinnan elokuvamuseoon on lainattu KAVIn kulttuurihistoriallisesti arvokasta esineistöä nähtäville. Ovatpahan edes jossain ihasteltavissa!
En voi kuitenkaan olla ajattelematta sitä, kuinka vahvasti suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuuripolitiikassa (onko sellaista?) rakennetaan ennemmin uutta ja hetkellisesti zeitgestiin sopivaa kuin säilytetään ja entisöidään vanhaa (ja täysin toimivaa). Suomalaisen elokuvahistorian järisyttävän puutteellisesta arvostuksesta muistuttaa se, että KAVIn Elävän kuvan museon annettiin näivettyä. Naapurimaassa Virossakin on toisin, sillä Tallinnan elokuvamuseoon on lainattu KAVIn kulttuurihistoriallisesti arvokasta esineistöä nähtäville. Ovatpahan edes jossain ihasteltavissa!
Orionissa elokuvien esittäminen jatkuu, siitä pitää huolen Elävän
kuvan keskus ry. (ELKE), mutta millä resurssein, on täysi arvoitus. Ihmetystä on herättänyt ELKEn toistaiseksi kovin niukkasanaiseksi jäänyt viestintä
tulevaisuuden suunnitelmista.
Itselleni Suomen elokuva-arkiston esitystoiminta konkretisoitui
ensimmäisen kerran syksyllä 2004 muutettuani opiskelemaan Joensuuhun. Olin
kuitenkin jo 1990-luvun lopulla, asuessani vielä tukevasti synnyinkunnassani
Joutsassa, häkeltyneenä selannut NYT-liitteen menopalstalta elokuva-arkiston
näytöksiä ja ajatellut, että ehkä jonain päivänä minullakin olisi mahdollisuus
vierailla tuossa myyttisessä elokuvataivaassa, Orionissa.
Joensuussa elokuva-arkiston filmikopioita nähtiin
maanantai-iltapäivisin klo 16:30 elokuvateatteri Tapiossa. Kymmenen euron
kausikortilla näki kymmenen elokuvaa. Ongelmallisesta esitysajankohdasta
huolimatta näytöksissä kävi melko paljon joensuulaisia cinefiilejä, mm.
kirjailija/toimittaja Tuula-Liina Varis miehensä Mikon kanssa ja nyttemmin Suomen Filmikamari ry:n toimitusjohtajana työskentelevä Tero Koistinen (jonka
Joensuun yliopistolla vetämiä elokuvahistorian kursseja kävin vapaa-ajallani harrastamassa). Näytösten jälkeen tutustuin myös nykyään Kansalliskirjastossa
työskentelevään filmihulluun, Sanna Haukkalaan. Joensuussa esitysmiljöönä toimi elokuvateatteri Tapio, joka oli (ja on?) viehättävä ja arkistokopioiden esityskriteerit
täyttävä.
Alkukeväästä 2006 vierailin elämäni ensimmäisen kerran vihdoin Orionissa, kun teimme Joensuusta medianomiopintoihin liittyvän ekskursion Helsingin Pursimiehenkadulla sijainneeseen elokuva-arkistoon. Tutustuttuamme päivällä SEA:n kirjastoon Timo Matoniemen johdolla jatkui elämysmatka alkuillasta Dziga Vertovin kokeellisella elokuvalla Mies ja elokuvakamera (Tselovek s kinoappratom, 1929). Voi sanoa liioittelematta, että se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Oliko mahdollista, että Suomessa oli tällainen paikka?
Alkukeväästä 2006 vierailin elämäni ensimmäisen kerran vihdoin Orionissa, kun teimme Joensuusta medianomiopintoihin liittyvän ekskursion Helsingin Pursimiehenkadulla sijainneeseen elokuva-arkistoon. Tutustuttuamme päivällä SEA:n kirjastoon Timo Matoniemen johdolla jatkui elämysmatka alkuillasta Dziga Vertovin kokeellisella elokuvalla Mies ja elokuvakamera (Tselovek s kinoappratom, 1929). Voi sanoa liioittelematta, että se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Oliko mahdollista, että Suomessa oli tällainen paikka?
Muutettuani syksyllä 2006 Jyväskylään, jatkoin SEA:n
maakuntasarjojen harrastamista. Suomen Ateenassa elokuva-arkiston näytöksille
ei kuitenkaan löytynyt koulun auditoriota parempaa paikkaa. Kymmenellä eurolla
näki kuitenkin yhä laadukkaan, kymmenen elokuvan kattauksen, vaikka
esitysolosuhteista joutuikin tinkimään.
Elämä suuntautui hiljalleen Helsinkiä kohti ja voi sanoa, että
syksystä 2006 aloin käydä aktiivisesti Orionissa. Lopullisesti sydän ja sielu
meni mukanaan viimeistään vuotta myöhemmin, syksyllä 2007, jolloin suoritin opintoihin
kuuluvan työharjoittelun Suomen elokuva-arkiston esitystoimintayksikössä.
Kiitos KAVIn nykyiselle viestintäpäällikölle, silloiselle elokuvasihteerille,
Outi Heiskaselle kannustuksesta ja tuesta! Voi hyvinkin olla, että ilman häntä
ja monia muita kannustavia arkistolaisia (Satu Laaksonen, Tapio Riihimäki, Sami
Hantula, Antti Alanen, Jari Sedergren, Juha Seitajärvi, Mervi Herranen ja jo kertaalleen
mainittu Timo Matoniemi…) en olisi siinä etuoikeutetussa asemassa, että saan tehdä
töitä suurimman intohimoni, elokuvan äärellä.
On mahdotonta tiivistää rakkaimpia Orion-muistoja kymmeneen
merkittävimpään elokuvakokemukseen. Siispä otankin suoraan oikeuden kirjata 20+
syystä tai toisesta muistorikkainta Orion-hetkeä.
Ensin luvassa elokuvat, jotka onnistuin näkemään elämäni ensimmäistä
kertaa Orionin valkokankaalta:
Ensimmäinen Orion-kokemus. Tavallaan ”neitsytmatkaksi” sopi
täydellisesti elokuva, jonka päämääränä oli tehdä tutuksi elokuvallisten
keinojen kielioppi vuonna 1929.
Rakkauden risti (Teuvo Tulio, 1946)
Levoton veri (Teuvo Tulio, 1946)
Suomalaisen elokuvan suuren melodramaatikon keskeisimmät teokset
tuli nähtyä ensi kertaa Orionissa valkokankaalta. Niiden kautta avautui uusi näkökulma
studiokauden kotimaiseen elokuvaan. Itselleni vaikuttavimmat Tuliot,
korkeaoktaaninen Levoton veri ja aavemainen Rakkauden risti, valmistuivat
samana vuonna (1946). Niissä tiivistyy tuliomainen tunteikkuus, intohimo ja
kärsimys, visuaalisesti puhtaimmillaan.
Pahan
kosketus / Touch of Evil (Orson Welles, 1958)
Yksi Orson Wellesin mestariteoksista avautui minulle Orionissa
taianomaisena kokemuksena. Lain ja järjestyksen olemusta pohdiskelevassa
rikoselokuvassa hyvä ja paha kietoutuvat erottomasti yhteen. Kamera-ajojen ja
kuvakulmien kekseliään käytön kautta ajaton klassikko.
Yllättävää kyllä, en ollut nähnyt rakastetun ja ajattoman Astrid
Lindgrenin kirjaan pohjautuvaa Ronja Ryövärintytär -filmatisointia (1984) ennen
vuotta 2007. Kauaksi kavalan kyynisyyden heittävä fantasiaelokuva valloittaa
luonnon ja ystävyyden oodina. Elokuvan nähtyään haluaa huutaa vapauttavan keväthuudon
niin, että Matiaksenmetsä raikaa!
Blood Simple
(Joel & Ethan Coen, 1984)
Coenin-veljesten hyvän ystävän, Sam Raimin The Evil Dead -kulttielokuvan
(1981) apulaisleikkaajana uransa aloittanut Joel käsikirjoitti vuonna
1980-luvun alkupuolella veljensä Ethanin kanssa elokuvaa, josta syntyi
parivaljakon esikoisteos Blood Simple. Coenien merkittävimmät
tavaramerkit esittelevä elokuva on verinen murhamelodraama, jossa likaisiin
töihin tottunut Visser (M. Emmet Walsh) saa tehtäväkseen päättää
baarinomistajan vaimon irtosuhteen. Kauhuelementtejä ja kioskikirjallisuutta
yhdistelevä työ on film noiria väreissä.
Mehevä Anssi Mänttäri -doublebill:
Jotkut teistä ovat ehkä kuulleet minusta (1985) + Viimeiset
rotannahat (1985)
Syksyllä 2008 Orionissa nähtiin mittava ja erinomaisesti
pohjustettu sarja 1980-luvun kotimaisesta elokuvasta. Samaan hengenvetoon
jatkettiin kesäkaudella 2009, kun ahmittavana oli Anssi Mänttäri
-retrospektiivi. Mänttäri-sarjan helmiä olivat Kellon (1984) kaltaiset,
ennätysnopeudella kuvatut intiimit kamarielokuvat ja Viimeisten rotannahkojen
(1985) arvaamaton absurdi komiikka. Näytöksiä höystettiin usein vielä
oivaltavilla alkukuvilla, joista erityisesti elokuvaneuvos Kari Uusitalon
johdattelema Jotkut teistä ovat ehkä kuulleet minusta (1985) on
tolkuttomuudessaan hersyvä. Uuden aallon ilmaisuvapaudesta vaikutteensa ottaneen
Mänttärin elokuvat muodostavat parhaimmillaan, Markku Varjolaa lainatakseni
”epävirallisen ja epämuodollisen, mutta juuri sellaisena arvokkaan ajankuvan
Suomesta.”
Tule ja katso / Idi i smotri (Elem Klimov, 1985)
Elem Klimovin Tule ja katso oli niitä elokuvia, joiden näkemistä
odotin vuosia. Kun lopulta hetki koitti, autenttisuuteen pyrkivä elokuva vei
äärimmäisen kouraisevalla tavalla keskelle toisen maailmansodan julmuutta. Elokuvan katsomisesta
tuli yksi fyysisimpiä valkokangaskokemuksia. Runollinen ja viipyilevä sodanvastainen
elokuva murtaa uskomuksia sodan sankaruuteen ja pyhyyteen liittyvistä myyteistä.
Ju Dou - Kielletty rakkaus / Ju Dou (Zhang Yimou & Yang
Fen-Liang, 1990)
Intohimon valtakunta / Ai no borei (Nagisa Oshima, 1978)
Aasialainen elokuva on ollut minulle ehkä kaikkein vierainta
maaperää. Ju Doun värikäs melodraama nuoresta naisesta feodaalisten tapojen ja
miehisten etuoikeuksien puristuksessa tai Intohimon valtakunnan hillityin elein
ja ilmein melodraamasta kauhuksi vääntyvää epätoivon kuvausta katsoessa olen
kokenut käänteentekevän silmät avaavia kokemuksia.
Marginaalista ja valtavirrasta kiehtovimpia poikkeusyksilöitä
päivänvaloon naaraavat ohjelmistokuraattorit Antti Suonio ja Lauri Lehtinen ovat
elokuvan reuna-alueiden todellisia löytöretkeilijöitä. Suonion ja Lehtisen
mielikuvituksekkaat sarjat olivat Orionin toiminnan outo piristysruiske. Vuonna
2014 nähty Stranger Than Fiction -sarja vei katsojan makaaberilla matkalle
mondo-koulukunnan ja äärimmäisten dokumentaarien maailman. Pekka Lehdon ohjaama
Yksinteoin on suomalaisen dokumenttielokuvan suuri ”kirottu elokuva” ja samalla
todellisuuden ja suuren näytelmän erottamattomasti sulauttava epäelokuva, jonka
näkemisestä (erityisesti valkokankaalla) on tullut tapaus. Loppuunmyydyssä Orionissa
riitti tunnelmaa, kun näytöksen jälkeen estradille hyppäsi hybriksensä keskeltä
itse Jussi Parviainen.
Seuraavassa osassa (2/2) sitten ikimuistoisimpia Orion-hetkiä jo
aiemmin televisiosta tai videolta näkemistäni elokuvista.
Kino Regina avaa ovensa virallisesti tiistaina 15.1., mutta uuteen elokuvateatteriin pääsee tutustumaan jo 11.–13.1. yllätyksellisen ennakko-ohjelman myötä.
Kino Regina avaa ovensa virallisesti tiistaina 15.1., mutta uuteen elokuvateatteriin pääsee tutustumaan jo 11.–13.1. yllätyksellisen ennakko-ohjelman myötä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti