Helsingin kansainvälinen dokumenttielokuvafestivaali, DocPoint, käynnistyy tänään. Allekirjoittaneella oli ilo ja kunnia kuratoida festivaalille Apollo-palkintoon liittyvä näytössarja. Kirjoitin festivaalin blogiin (5.1.) artikkelin (http://docpoint.info/blog/2016/01/05/raja-aitojen-kaataja-kauan-elakoon-illume/) Illumesta ja Apollo-sarjan elokuvista. Julkaisen kirjoittamani tekstin myös täällä oman blogini puolella. Innokkaimmille tiedoksi myös, että olen avaamassa esityssarjan elokuvateatteri Orionissa huomenna (26.1.).
Raja-aitojen kaataja
- kauan eläköön Illume!
Suomalainen dokumenttielokuva teki kansainvälisen läpimurtonsa 1990-luvulla.
Taustalla vaikuttivat näkemykselliset elokuvantekijät ja vahvistunut
kolmikantainen tukijärjestelmä (SES, Yleisradio, AVEK), mutta myös
kansainvälisyyteen panostaneet ja luovaan dokumentaariin erikoistuneet
tuotantoyhtiöt kuten Epidem (Apollo-palkinto 2009), Kinotar ja tänä
vuonna Apollo-palkinnon saava Illume.
Epävakaalla ja
aina yhtä kriisialttilla elokuva-alalla Illume on operoinut uljaasti jo
neljällä eri vuosikymmenellä. Dokumentaristi Jouko Aaltosen, kuvaaja Pertti Veijalaisen ja antropologi/elokuvantekijä Heimo Lappalaisen perustamana
yhtiö aloitti toimintansa keväällä 1987. Perustajakolmikkoa yhdisti
kiinnostus dokumenttielokuvaan ja erityisesti antropologiseen elokuvaan.
Illumen varhaisvuosien laajamittaisimmaksi työksi tallentui kolmiosainen dokumentti Taigan kansalaisia
(1992), joka antoi vahvan kokonaishahmotuksen keskellä Siperiaa asuvien
evenkien elämästä. Elokuvantekijät pääsivät todistamaan Neuvostoliiton
viimeistä talvea siperialaisesta perspektiivistä. Apollo-näytössarjaan
valittu päätösosa Koulu keskellä kylää kuvaa luonnossa
kasvaneiden lasten koulutaivalta laitosmaisessa ympäristössä.
Neuvostoliiton romahdus jätti marginaalissa eläneet paimentolaiset
omilleen, mikä näkyy pari vuotta myöhemmin valmistuneessa
seurantadokumentissa Paluu Taigalle (1994). Elokuvan kuvausten
päätyttyä kulttuuriantropologina työskennellyt ja uusshamanismiin
erikoistunut Heimo Lappalainen menehtyi sydänkohtaukseen. Illumen
tuotantojen lisäksi Lappalainen jätti jälkeensä suomalaisen
totuuselokuvan, cinéma veriten, perusteoksen Suomalaisen päiväkirjan (1984).
1990-luvun lopulla yhtiön keskeisiksi tekijöiksi nousivat Jouko Aaltosen ohella Jouni Hiltunen ja Seppo Rustanius. Apollo-sarjassa nähtävä Jouni Hiltusen Blatnoi Mir (2001)
kuvaa venäläisten elinkautisvankien maanpäällistä helvettiä
unenomaisella tempolla, joka tavoittaa komeasti vankilan tappavan
tasaisen päivärytmin. Seppo
Rustanius puolestaan näytti Suomen kansan kahtia repineet
kansalaissodan traumat punaisten aiemmin vaiennetusta näkökulmasta.
Vuosina 1996-99 valmistuneen 1918-trilogian keskimmäinen ja painokkain
osa Punaiset esiliinat (1997) avasi sodassa mukana olleiden
peräänantamattomien naispunakaartilaisten tarinat. Vuosituhannen
vaihteeseen sijoittuu myös Kiti Luostarisen Se oikea - tarinoita rakkaudesta (1999), joka poikkeuksellisesti valmistui Illumen ja Epidemin yhteistuotantona. Aho & Soldan -palkitun (2010) Luostarisen lempeällä intensiivisyydellä etenevä dokumentti on valtaisasta materiaalista rajattu elokuva rakkaudesta ja
rakkauden voimasta, ollen samalla puheenvuoro kaikenikäisten ihmisten oikeudesta onneen.
2000-luvulla aiemmin yhtiön pääkuvaajana
toiminut Pertti Veijalainen keskittyi yhtiön toimitusjohtajan töihin ja
siirtyi samalla päätoimiseksi tuottajaksi. Jouko Aaltonen on toiminut
ohjaajan, käsikirjoittajan, leikkajan ja tuottajan töidensä ohessa
tietokirjailijana ja väitellyt Taiteen tohtoriksi. Sittemmin uutta
näkemystä ja kansainvälisiä yhteyksiä ovat tuoneet nuoremman polven
tuottajat, Venla Hellstedt ja Marianne Mäkelä.
Yhtiön
tuottamilla elokuvilla on ollut oma keskeinen roolinsa suomalaisen
dokumenttielokuvan nousussa ja uusien tekijäsukupolvien esittelemisessä.
Illumen laaja-alainen ja haasteita pelkäämätön asenne on näkynyt ennen
kaikkea elokuvien aiheissa, jotka on karkeasti jaettavissa Suomen
historian ja kansan käännekohtiin ja toisaalta vieraita kulttuureja,
kansoja tai tapoja kuvanneisiin dokumentaareihin. Yhtiön onnistunut
kansainvälinen fokus on tuonut palkintoja ja kunniamainintoja maailman
merkittävimmiltä elokuvafestivaaleilta.
Illume ei ole pelännyt tarttua arkoihin aiheisiin. Hyvänä esimerkkinä
Ville Suhosen hyytävä Jäämarssi - Suomen matkaopas 1941-42 (2011), joka
avaa historiamme kiistellyimpiä vaiheita. Jatkosodan aikaisia
vankileirejä kiihkottomasti kuvaava elokuva antoi uuden,
dokudraamallisen sykäyksen Illumen historiallisille aiheille.
Itselleni
Illumen tuotannon keskeisiä teoksia ovat olleet suomalaista kulttuuria
eri näkökulmista - ja korkeuksilta - tutkineet elokuvat. Populaari- ja
korkeakulttuurin keinotekoiset rajat ovat kaatuneet useasti
briljanteissa dokumenteissa, esimerkkeinä vaikkapa Jouko Aaltosen
1970-luvun poliittista laululiikettä käsitellyt Kenen joukoissa seisot (2006), Peter von Baghin kaunis kaupunkisinfonia Helsinki ikuisesti (2008), Aaltosen sukupolvet ylittävää punk-aatetta valottanut Punk - tauti joka ei tapa (2008) tai Antti Haasen heavy-muusikon ensiluokkainen muotokuva Monsterimies (2014).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti