Vierailin jokunen viikko sitten Norjan Bergenissä, jossa vietettiin pohjoismaisen lyhyt- ja dokumenttielokuvan keskeisintä tapahtumaa, Nordisk Panoramaa. Kolmatta kertaa kokemani festivaali osoittautui jälleen viehättäväksi tapahtumaksi, mutta tapahtuman helppouden kruunasi tällä kertaa lyhyet siirtymiset elokuvateatterista toiseen. Marginaalisempaa pohjoismaista elokuvaa esitellyt festivaali tarjoaa laajassa kirjossaan toki paljon epätasaista jälkeä, mutta onneksi tarjonnasta nousee esiin myös merkittäviä ja laadukkuudessaan vaikuttavia elokuvia. Bergenissä tuli todistettua usein aiemminkin havainnoimaani seikkaa, että mediataiteen puolelta tulevat kokeelliset elokuvat ovat yhä vahvemmin joko erinomaisia tai puistattavan mitättömiä. Keskitietä harvoin videotaiteen marginaalissa keikkuvilla elävillä kuvilla on.
|
Händelse vid bank / Incident by a Bank (2010) |
Nordisk Panoraman lyhytelokuvan helmiksi valikoitui
Paw Charlie Ravnin tanskalainen lyhytanimaatio
To venner / Two Friends, ruotsalaisen
Ruben Östlundin mestarillinen, Berliinissä ansaitusti parhaan lyhytelokuvan palkinnon saanut, fiktiivis-kokeellinen väkivallan ja elämän sattumien tulkinta
Händelse vid bank / Incident by a Bank sekä kuriositeettina mainittakoon,
Jonas Selberg Augustsénin ohjaama hirtehinen novellielokuva
Höstmannen / Autumn Man, joka kuuluu harvalukuiseen ruotsalaisella rahalla tehtyjen suomeksi puhuttujen elokuvien joukkoon. Suomalaisten lyhytelokuvien puolelta
Hannes Vartiaisen ja
Pekka Veikkolaisen upea
Erään Hyönteisen tuho on, jos mahdollista, vielä ohjaajakaksikon edellistäkin elokuvaa (
Hanasaari A, 2009) parempi. Bergenissä tuli nähtyä uudelleen myös
Juho Kuosmasen Cannes-palkittu
Taulukauppiaat, joka sai norjalaisessa elokuvateatterissa koettuna uutta särmää ja vakuuttavuutta.
Festivaalin tarjonta ei Bergenissä minulle yksistään riittänyt vaan hain lisätarjonta paikallisen elokuvateatterin kaupallisesta tarjonnasta, jossa katsoin
Lisa Cholodenkon viehättävän
The Kids are All Right -elokuvan. Vuoden parhaimpien elokuvien joukkoon lukeutuva draamakomedia on erinomainen esimerkki elokuvatyylistä, jossa Amerikan Yhdysvallat on elokuvamaana parhaimmillaan. Cholodenko rakentaa oivallisesti helposti lähestyttävän elokuvan, joka aidosti koskettaa ja naurattaa, mutta ei sorru vetistelyyn tai synkkyyteen.
|
Gainsbourg (Vie héroïque) / Gainsbourg - tarina legendasta (2010) |
Syksyn aikana nähdyistä elokuvista vuoden parhaimpien listalle kirivät myös
Jaco van Dormaelin
Mr. Nobody,
Lee Unkrichin jo aiemmin ylistämäni
Toy Story 3 sekä
Joanna Sfarin huikean mielikuvituksekas ja persoonallinen elämäkertaelokuva
Gainsbourg (Vie héroïque) / Gainsbourg - tarina legendasta, jossa erityisesti näyttelijätyö etsii vertaistaan.
Eric Elmosninon vahvasti tulkitseman nimihenkilön lisäksi
Laetitia Castan
Brigitte Bardot lienee yksi valkokankaan seksikkäimpiä ilmentymiä sitten
Jessica Rabbitin.
Loppuun täytyy vielä kehaista kahta uutta uunituoretta kotimaista elokuvaa. Nimittäin
Teemu Nikin vastavalmistunut lyhytdokumentti
Play God on hieno ja itseironinen taustakartoitus splatter-elokuvan teosta Suomesta ja
Dome Karukosken tänään ensi-iltansa saava
Napapiirin sankarit osoittaa taas sen, ettei kyseinen ohjaaja ole pitkän elokuvan saralla vielä epäonnistunut kertaakaan. Napapiirin sankarit on viime vuosien hauskimpia kotimaisia elokuvia ja Lapin kuvauksessaan virkeä poikkeus Helsingissä kuvattujen elokuvien peruskaavaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti